Cara Potong(cut) Lagu (ringtone)


Assalamualaikum.
Sebenarnya aku nak share sikit ilmu yang aku ada. Ilmu memotong lagu. Erk? maksudnya nak cut lagu. Sesuai kalau bagi nak buat ringtone. Maksudnya nak pendekkan lagu. 

Ada ilmu tu lebih baik share. Jangan kedekut sangat. Ekcelli, kalau korunk bukak goo0gle pun boleh je cari cara nak potong lagu. Tapi takpe le, aku nak share jugak. Mana tahu esok-esok aku tak hengat, rujuk balik entry ni : P hehe

1. Mula-mula sekali tekan link ni >> HERE.


2. Open file. Tapi kalau nak ambik terus dari Youtube pun boleh. Tekan link kat bawah open file tu : from YouTube or SoundCloud

3. Lepas dah pilih lagu mana nak cut. Automatic dia terus ke second step : cut. Macam gambar kat bawah ni.


4. Seterusnya kena fokus sikit. Cukup main-main! #cehh! acah je tu ==' Okey, tutorial aku ni fokuskan cara nak buat ringtone. So, 1st. enable fade in. Macam gambar kat bawah ni. Tujuannya memang untuk ringtone. Kalau nak tahu perbezaannya, try korunk enable dan not enable (betul ke not enable?) Ia macam jadi increasing ring. Tpi, kalau tak nak enable pun takpe. Pastikan enable fade in & fade out.


5. Untuk cut lagu, korunk alihkan anak panah warna biru yang belah kiri tu kat minit lagu yang korunk kehendaki. Yang setentang fade in tu. Okey, manakala anak panah yang hujung belah kanan tu (setentang dengn fade out) korunk halakan kat mana lagu tu berhenti. Contohnya macam kat bawah ni. 


6. Faham tak faham tak?? hehe Selepas dah selesai tekan button : cut yang warna biru tu. Sejurus selepas tu dah boleh download. InsyaAllah jadik. 


 Kalau takfaham boleh tanya. Mana yang boleh saya tolong,
saya tolong.  Senang je ni. Budak tadika pandai buat.
ehhehe #koya betul : D

1 comment: